مهمترین بخشی که هنگام اضافه کردن یک دیسک جدید به SQL Server failover clustered instance موجود فراموش می‌کنیم

در این مقاله قصد داریم تا به مهترین و آخرین مرحله‌ی بسیار مهمی که در اضافه کردن یک دیسک جدید به SQL Server failover clustered instance موجود که اکثر DBA ها ممکن است آن را فراموش کنند را بپردازیم.

 

یکی از چالش‌هایی که چند ماه پیش با آن درگیر بودم اضافه شدن یک دیسک جدید به یک رول موجود sql server instance در Failover Cluster بوده است. همانطوری که می‌دانید وقتی Instance یک sql server به

صورت Failover Cluster برای ایجاد High Availability  چه اکتیو- اکتیو و چه اکتیو-پسیو نصب می‌گردد، دیسک ها به طور مشترک در نود‌ها قابل دسترسی است (که فقط می‌تواند در یک نود انلاین باشد).

به دلایل مختلفی ممکن است در طول زمان نیاز به اضافه کردن دیسک جدید به رول sql server خود داشته باشید که ما سعی داریم به صورت step by step به شما کمک کنیم تا این امر مهم را انجام دهید.

با استفاده از Microsoft failover cluster manager به کلاستر خود متصل شوید.

 

در قسمت storage بر روی add disk کلیک کنید که بعد از ان به صورت اتومات دیسک اضافه شده نمایش داده میشود، در نهایت آن را انتخاب کنید.

 

حالا برای آنکه دیسک جدید رو به رول خود اضافه کنید مطابق عکس زیر با انتخاب رول مورد نظر بر روی Add storage کلیک میکنید و دیسک جدید را به ان اضافه می‌کنید.

 

 

 

بعد از آن که دیسک را به رول خود اضافه کردید در نود اکتیو خود این دیسک را به صورت انلان و در دسترس مشاهده می‌کنید.

اما هنوز sql server این دیسک را نمی‌شناسد!!!

مرحله آخری که ممکن است فراموش‌تان شود این است که این دیسک را به Dependency های رول sql server اضافه کنید.

 

 

برای این کار مجدد به failover cluster manager خود رفته و مطابق عکس زیر به قسمت  SQL Server Resource و با کلیک بر روی Properties و در تب locate Dependencies دیسک جدید را به صورت And منطقی به dependency خود اضافه می‌کنید

 

بعد از اضافه کردن وقتی مجدد SQL Server dependency report را باز کنید به صورت شکل زیر تغییر می‌کند.

 

 

بعد از انجام این کار sql server این دیسک را برای قرار گرفتن دیتا و یا بک‌اپ گیری شناسایی می‌کند.

 

failover clusteredfailover clustered disksql serverSQL Server failover clustered
Comments (0)
Add Comment